Oppsummering Strategisk plan 2024
Sagene skole skal være en trygg og inkluderende læringsarena som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever i læringsfellesskapet. Elever og lærlinger skal
møte voksne som viser interesse, er omsorgsfulle og kompetente i møte med alle elever. Gjennom elevmedvirkning skal elevene kunne påvirke egen læring og sin
skolehverdag. Relasjonene mellom elever og ansatte på skolen og i AKS skal styrkes gjennom felles aktiviteter, hyppig dialog og samtaler der elevene blir sett og
hørt.
Gjennom et tverrfaglig samarbeid (b.l.a. med ulike tilbud i bydelen som f.eks. Ung Jobb, sommerjobb, fritidsklubbene og ungdomstiltakene) og et godt skole-hjem
samarbeid skal vi styrke "laget rundt eleven". Gjennom etablerte samarbeidsarenaer skal ulike aktører (pedagoger, assistenter, ledere, sosiallærere,
helsesykepleiere og AKS-ansatte), arbeide for økt tilhørighet og mestring for elevene, faglig og sosialt. Elevenes kunnskaper og erfaringer om eget liv skal være
sentralt i skolens miljøarbeid og elevens stemme skal bli hørt i viktige saker som angår dem.
Læreplanarbeid (LK-20)
LK-20 er utgangspunktet for utviklingsarbeidet ved skolen. Vår praksis i profesjonsfellesskapet skal komme elevenes læring til gode og hensynet til elevens beste
skal alltid være utgangspunktet for utviklingsarbeidet. Arbeidet i profesjonsfellesskapet skal sørge for at vi har en felles forståelse av god praksis i møte med
elevene, der vi møter elevenes behov og tilpasser for mangfoldet ved skolen. Denne praksisen er basert på et felles kunnskapsgrunnlag som tilegnes gjennom
samarbeid med andre profesjonelle aktører.
Inkluderende praksis og elevmedvirkning
Faglig og sosial mestring skal vektlegges i all undervisningsplanlegging. Elevenes motivasjon og lærelyst skal styrkes gjennom arbeid med praktiske, kreative,
varierte og relevante læringsaktiviteter. For å styrke elevenes dybdekompetanse og evne til å se sammenhenger i og mellom fag skal skolen tilrettelegge for
fagdager og tverrfaglig arbeid der elevene kan lære på ulike måter, både praktisk og teoretisk.
Elevene skal medvirke i sin egen læreprosess gjennom å delta i drøftinger i fellesskapet om både innhold, arbeidsmåter og vurdering. Elevstemmen skal også
komme til uttrykk gjennom barnemøter på AKS, elevrådet, ledermøter, driftsstyret og FAU-møter. Gjennom god dialog og tilpasset opplæring i fellesskapet skal
elevene oppleve tillit og tilhørighet, og elevmedvirkning ivaretas.
Grunnleggende ferdigheter og varierte læringsaktiviteter
Sagene skole skal ha et systematisk arbeid med grunnleggende ferdigheter gjennom hele skoleløpet på tvers av fag. Systematikken i begynneropplæringen skal
styrkes gjennom ord- og begrepsinnlæring i klasserommet, innarbeiding av gode læringsstrategier og tenkemåter, samt planlegging og gjennomføring av målrettede
matematiske aktiviteter der vi bruker konkreter og hensiktsmessige regnestrategier.
Elever som trenger det skal få tidlig hjelp og støtte i læringsarbeidet. Gjennom varierte og elevaktive læringsaktiviteter ledet av lærere med relevant fagkompetanse
skal alle elevene få utfordringer tilpasset sitt nivå for mestring i skolehverdagen. Elevenes motivasjon for lesing skal styrkes b.l.a gjennom samarbeid med bibliotekar
og bruk av skolens bibliotek.
Læringsarbeidet på 1.-4.trinn skal styrkes gjennom bedre faglig koordinering mellom skole og AKS. Læring gjennom lek og praktisk tilnærming skal styrke elevenes lærelyst og kompetanse i alle fag fra 1.-10.trinn.
Skolen vil legge til rette for økt bruk av skolens lokaler på fritiden der elevene deltar i sosiale aktiviteter i regi av skolen, bydelen og foresatte.
De viktigste satsingsområdene for skolen i 2024 vil være pedagogisk utviklingsarbeid med fokus på styrking av elevenes grunnleggende ferdigheter i og på tvers av
fag, med et særskilt fokus på meningsfull skriveopplæring. Vi vil styrke elevenes tilhørighet til skolen gjennom å legge til rette for inkluderende aktiviteter der alle
elever kan delta på sitt nivå og oppleve faglig og sosial mestring i læringsfellesskapet.
Vi starter 2024 med et samarbeid med Skrivesenteret ved NTNU der fokuset er på meningsfull skriveopplæring på 1.-10.trinn. Prosjektet vil gå over to år.