Rammeverket til Den gode timen er bygget på et empirisk og faktaorientert grunnlag, som peker på didaktiske elementer som øker kvaliteten på undervisningen. Den har som siktemål å sørge for at skolen bidrar til å oppfylle sitt grunnleggende samfunnsoppdrag, nemlig at hver enkelt elev utvikler kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livet og å kunne delta i arbeidet og fellesskap i samfunnet.
Modellen synliggjør undervisningens inndeling i ulike faser, herunder Forberedelse ->Oppstart->Arbeidsøkt->Avslutning->Evaluering. Viktige aspekter i den gode timen er elevmedvirkning, inkludering, elevsentrert innhold, og relasjonsarbeid. Skolen benytter Den gode timen som redskap for planlegging og evaluering av undervisning. Vi har søkelys på modellen i vår utforskning av god undervisningspraksis. Vi benytter den i kollegabasert veiledning, og som grunnlag for felles erfaringsutforskning i profesjonsfellesskapet.
Trykk her for å lese mer utfyllende informasjon om vår modell.