Tips til frivillige

Både klassekontakten og FAU-representanten har sentrale oppgaver som bindeledd mellom hjem og skole, og kan bidra til et bedre skolemiljø og gode vilkår for læring ved Sagene skole. Som representant i Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) kommer du tettere på utviklingen i norsk skole generelt og Osloskolen spesielt, du får mulighet til medvirkning og gi innspill til skolens ledelse i enkeltsaker, og du blir bedre kjent med foreldre fra ulike klasser og trinn ved skolen.  Som klassekontakt får du bidratt til ditt eget barns klassemiljø og til klassetrinnet som helhet. Klassekontaktene er kanskje de aller viktigste foreldrerepresentantene i skolen. Det er på klassenivået grunnlaget for samarbeid mellom hjem og skole blir skapt. Nedenfor er, med basis i vedtektene for Sagene FAU og Foreldreutvalget i grunnskolens (FUGs) hjemmesider, de to vervenes oppgaver og ansvarsområder beskrevet nærmere, etterfulgt av noen tips basert på tidligere representanter og klassekontakters erfaring.

Hva gjør FAU-representanten?

FAU-representanten er klassens utsending til Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) ved skolen.

Han/hun skal…

•  … delta på FAU-møtene på vegne av klassen.
  • … normalt sitte i FAU-styret eller delta i en arbeidsgruppe i FAUs regi (f.eks. «kulturgruppe», «trafikkgruppe», «grønn gruppe»).
  • … fremme FAUs arbeid ved skolen til foreldrene sin klasse.

Han/hun har ansvar for….

• … å løpende videreformidle informasjon og (lenker til) referater fra FAU-møtene til foreldrene i sin klasse.
  • … legge fram saker som FAU vil høre foreldrenes mening om – skriftlig eller muntlig – på foreldremøter og eventuelt via epost.
  • … å ta opp saker fra klassen i FAU hvis det er aktuelt.
  • … å ivareta elevers og foreldres interesser når det oppstår saker som gjelder alle, f.eks. spørsmål om overføring av barn til annen skole, skyss- og trafikkforhold osv.

FAU-representanten skal også, sammen med kontaktlæren, sørge for at det velges en FAU-representant og vara på det siste foreldremøtet før sommeren. Det er mulig og anbefales å gjenvelges i vervet (dvs. sitte to år). Se vedtektene for valgregler og eget skriv for nærmere informasjon om FAUs arbeid.

Hva gjør klassekontakten?

Klassekontakten er vara for FAU-representanten ved forfall til FAU-møter, og de to forutsettes å hjelpe hverandre med å innhente synspunkter i aktuelle saker til FAU fra foreldre klassen. For øvrig skal klassekontakten….

• … være kontaktpunkt for og ha løpende kontakt med foreldregruppa, og elevene, for å vite hvordan stemningen i klassen er.
  • …. ta opp spørsmål av felles interesse (knyttet til skolearbeid og klassemiljø) med kontaktlærer på vegne av foreldrene i klassen.
  • …. bidra til meningsfylte foreldremøter i samarbeid med lærer (se eget skriv om foreldremøter).
  • … guide og formidle foreldrenes ideer og synspunkter til de rette instanser ved skolen.
  • … har det overordnede ansvaret for sosiale tiltak/sammenkomster som bidrar til et godt klassemiljø.
  • … har ansvar for å distribuere oppdatert kontaktinformasjon til klassen ved hjelp av skolen.
  • … kan ta initiativ til å samle inn penger til en frivillig klassekasse som for eksempel kan brukes til mat/drikke til klassetreff eller til aktiviteter/turer for klassen.

Klassekontakten er gjerne ansvarlig for at en (symbolsk) fellesgave til læreren blir innkjøpt før jul og sommer hvis foreldre ønsker. Klassekontakten skal også sørge for ny klassekontakt blir valgt (eller nåværende gjenvalgt) på siste foreldremøte før sommerferien og at denne blir informert om sine oppgaver.

Ved valg av klassekontakt er det lurt å sette ned «årstidsgrupper» (f.eks. jul, vinter, sommer) eller lignende som klassekontakten kan delegere ansvar og jobb til – ellers kan det fort bli for mye arbeid på én person. Det er viktig at terskelen for å ta på seg vervet som klassekontakt ikke blir for høyt slik at det enkelt kan gå på omgang gjennom skoletiden.

Noen tips til kommunikasjon:

• Tidlig i skoleåret kan det være lurt å lage en plan for aktiviteter og foreldremøter for hele året, og legge fram planen på det første foreldremøtet.
  • Lag gjerne en mailing-liste til klassen for enkel utsending av felles epost. Bruk ranselpost eller SMS om nødvendig til invitasjoner. Å ta seg tid til å lagre telefonkontakter for å kunne sende gruppeSMS, er nok verdt bryet.
  • En lukket Facebook-gruppe, Spond-gruppe (https://spond.com/) eller lignende for foreldrene i klassen kan være et fint supplement som kommunikasjonskanal (f.eks. når man skal minne folk på et arrangement/en frist/oppgave).
  • Sørg for at det blir tatt kontakt med "nye" foreldre, det vil si foreldre til elever som begynner i løpet av skoleåret.

Noen tips til sosiale tiltak:

• Mens læreren setter sammen vennegrupper de første årene på barnetrinnet, kan klassekontakten følge opp og gi råd (se egen info på FAUs hjemmeside).
  • Før jul, påske og sommer er fine anledninger for klassetreff med foreldredeltakelse på barnetrinnet – julefrokost, ski/skøyter/aking, grilling i parken etc.
  • Juleavslutning (på morgenen) og sommeravslutning (gjerne i skolehagen etter AKS-tid) arrangeres gjerne i samarbeid med lærerne på barnetrinnet – ta kontakt for å bli enige om dato og sted.
  • På mellomtrinnet kan det være hyggelig om foreldrene tar initiativ til klassefest, og gjerne legger opp til at elevene deltar i planleggingen
  • På ungdomsskolen er erfaringen at det er viktig for det sosiale miljøet om foreldrene arrangerer juleavslutninger (på kveldstid på Anna Sethne/personalrommet) og sommeravslutninger (i skolehagen).
  • Skolen og elevrådet arrangerer juleball for 10. klasse, foreldrene forventes å bidra som vakter.
  • Det må nedsettes en egen turgruppe som er med og organiserer klassetur for 10. trinn i samarbeid med skolen
  • Det er ønskelig at foreldrene på ungdomstrinnet bidrar som natteravner i nærområdet i samarbeid med Bjølsen og Lilleborg og på skolens område ved behov (i regi av FAU).